Zoekwoorden vinden

De juiste zoekwoorden vinden: belangrijk maar hoe doe je dat ?

Je wilt een nieuwe tekst op je website plaatsen; een blog-bericht, een nieuwe pagina of je wilt een seizoensmarketingactie via je website promoten. Wist je dat het gebruik van de juiste zoekwoorden het succes bepaalt? 

Waarom heb je zoekwoorden nodig?

  1. Zoekwoorden vormen de basis van je websitecontent. Het onderwerp van de pagina moet exact overeenkomen met een zoekwoord of zoekwoordencombinatie. Zoekwoorden zijn bepalend voor hoe jij je aanbiedingen op je website formuleert.
  2. Zoekwoorden helpen de -potentiële- bezoekers van je website om het doel van je pagina’s te begrijpen. Als iemand je pagina bezoekt ‘scant’ hij je pagina op zoek naar het woord waar hij naar gegoogeld heeft.
  3. Zoekwoorden helpen zoekmachines het doel van jouw pagina te begrijpen. Als een zoekmachine jouw website doorzoekt om hem een positie te geven in de ranking, ontleedt hij alle zoekwoorden. Zo weet hij hoe hij jouw website moet plaatsen.

Verschillende soorten zoekwoorden 

Er bestaan 2 soorten zoekwoorden: brede zoekwoorden en long-tail zoekwoorden. Brede zoekwoorden zijn korte woorden of zinnen die veel voorkomen in jouw markt (en soms ook in andere markten). Long-tail zoekwoorden zijn vaak langer en specifieker voor jouw bedrijf of niche.

zoekwoorden-vinden-

Als je net begint en je bent op jouw zoekwoorden nog niet vindbaar in Google, kies dan long-tail zoekwoorden. Hoe specifieker hoe beter want de kans dat iemand anders hetzelfde zoekwoord gebruikt is veel kleiner. Daardoor kom je dus sneller bovenaan in de Google-ranking. De bezoekers zullen ook relevante informatie op jouw website vinden omdat ze een specifieke zoekterm hebben gebruikt. Dit zijn dus kwalitatief, goede bezoekers. Kortom, hoe breder het zoekwoord, hoe meer zoek-concurrentie en hoe meer long-tailwoorden hoe minder concurrentie en hoe hoger de ranking:

zoekwoorden-vinden

Hoeveel zoekwoorden per pagina?

Uit de afbeelding hierboven blijkt dat het verstandig is om voor een long-tail zoekwoorden combinatie te gaan. Hoe meer longtailzoek woorden je gebruikt, hoe specifieker de zoekopdracht moet zijn om gevonden te worden. Als je bijvoorbeeld kiest voor: “lekke kraan badkamer”, zal er minder concurrentie zijn dan wanneer je kiest voor: “lekke kraan”. Maar er zal nog minder concurrentie zijn wanneer je kiest voor: “repareren lekke kraan badkamer”. Er zijn verschillende methoden om erachter te komen wat voor jou de beste keus is. Je krijgt nu een paar tips voor zoekwoordcombinatie die jouw bedrijf de meeste relevante bezoekers zal opleveren.

Zoekwoordenonderzoek

Om erachter te komen welke zoekwoorden het meeste kans van slagen hebben, zal je een zoekwoorden onderzoek moeten uitvoeren. Hoe doe je dat? Dat kan op verschillenden manieren, maar wij beginnen altijd met een leeg Excelsheet, zodat je gemakkelijk al je zoekwoorden kunt ordenen.

Hierbij enkele manieren om aan je zoekwoorden te komen:

Zoekwoorden planner

Er zijn verschillende gratis opties beschikbaar maar de Google keyword planner is erg populair. Vul een zoekwoord in, check de resultaten en zoek daarin naar long-tail combinaties die goede scores opleveren. Je kunt per je zoekwoorden ook verzamelen en zo nieuwe suggesties opvragen.

Zoekfunctie aan je website toevoegen

Wil je weten waar je bezoekers naar zoeken op je website? Voeg dan een zoekfunctie toe aan je site: extra informatie of een nieuw item. Of kies een andere term voor jouw product of dienst. 

Google gerelateerde zoekresultaten

Een eenvoudige manier om meer zoekwoorden te vinden, zijn de suggesties die Google geeft onderaan de pagina:

zoekwoorden vinden

Hier vind je suggesties voor jouw zoekwoord die andere gebruikers ook hebben gebruikt toen ze op zoek waren naar een soortgelijk onderwerp. Dit is zijn dezelfde termen die je als suggesties krijgt als je een zoekterm intypt bij Google.

Social media en Google Trends

Speel in op wat er in de wereld op dit moment speelt. Zoek naar de populairste hashtags. Daar kun je met zoekwoorden op inspelen. Google heeft een uitgebreide trends tool. Je vindt daar de meeste zoekopdrachten binnen bepaalde categorieën, de populairste van de dag en je kunt zoeken op specifieke termen.

Tot slot: wie weet het beter dan je klant?!

Last but not least: vraag het je klant. Hoe kom je er nou beter achter wat je ideale klant wil dan door naar hem te luisteren? Als je klant een vraag heeft, zal het antwoord waarschijnlijk niet goed vindbaar zijn op je site. Begin met een veel-gestelde-vragen pagina op je site. Daarin kun je de vragen van je klanten benoemen en direct het antwoord geven met een link naar de juiste pagina. Klantenservice ten top!

Ik heb alle zoekwoorden. Wat nu?

Je hebt een mooie lijst met zoekwoorden gemaakt, je hebt ervoor gezorgd dat het de hele breedte van jouw product en dienstenaanbod bevat en je hebt ze op categorie gerangschikt in je Excelsheet. Nu kun je ze gaan toepassen op je pagina’s. Hieronder enkele sleutelpunten om ze toe te voegen:

    • Pagina titel (Titel Tag)
    • URL
    • Header Tags (kopregels)
    • De alt tag van de afbeeldingen op je pagina
    • Tekst die dikgedrukt of onderlijnt is

Probeer in het tekstgedeelte van je pagina of blogbericht een aantal variaties van een zoekwoord toe te voegen. Zoekmachines zijn tegenwoordig slim genoeg om de meeste variaties te snappen (zie ook hierboven over gerelateerde zoekresultaten).

Om je vindbaarheid op zoekwoorden te vergroten is het slim om vanuit andere pagina’s en berichten op je site te linken naar je nieuwe pagina. Zet het gebruikte zoekwoord op die oude pagina’s en gebruik dat zoekwoord als linktekst. Inkomende links worden ook binnen één website steeds belangrijker in het algoritme van Google.

Conclusie

Nu weet je hoe je de zoekwoorden moet vinden én hoe je ze moet toepassen. Ga aan de slag met het zoekwoorden onderzoek en zorg dat jouw publiek jou vindt. Uiteindelijk ben jij de expert op jouw vakgebied en heb jij het antwoord op alle vragen van jouw publiek! Met het toepassen van de juiste zoekwoorden verbeter jij je Google ranking, je verhoogt de kwaliteit van je leads op je website en je onderscheidt je van je concurrentie.

Hulp nodig? Wij helpen graag. 
Neem contact op via het formulier of start een livechat!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

UA-29412531-1