Heb ik nog flyers en folders nodig?

Heb ik als ZZP-er of MKB bedrijf, nog flyers en folders nodig?

We leven in een digitaal tijdperk. We lezen de krant online, we communiceren digitaal en wie maakt er tegenwoordig nog een fotoalbum van de zomervakantie? Die deel je vaak al op social media of in de familie- en vrienden appgroep voor je thuis bent. Dus waarom zou je je als bedrijf nog bezig houden met offline marketing als je klanten zich steeds meer online bevinden?

Voordelen flyers en folders

Waarom dan toch die folders en flyers? Hierom:

    • Mensen krijgen nog elke week folders in de bus. En ze bekijken ze. Onderzoek wijst uit dat er na een folderactie ook meer online gekeken wordt.
    • Een flyer of folder kun je zien en vastpakken, blijft liggen op je bureau of op de keukentafel. Online is een stuk vluchtiger en heeft minder impact.
    • Met flyers en folders bereik je je doelgroep direct en snel. Online adverteren kost meer tijd en geld om volgers te vinden en aan je te binden.

Ik geef hieronder drie voorbeelden waarbij het verstandig is om (ook) voor offline te kiezen:

1.    Je handel vindt offline plaats

Je hebt een website nodig. Als iemand zoekt kijken ze altijd eerst online. Daar moeten ze jou op je bedrijfsnaam direct kunnen vinden. Maar er is meer dan een website. Vooral als je klanten je spullen in de zaak –moeten- kopen.

Een website is onmisbaar

Onlangs ging ik met een zakenrelatie borrelen in Zwolle. We wilden een nieuw restaurant uitproberen. Ik googelde en vond een geschikte. De website gaf me een goede indruk en de openingstijden en telefoonnummers wist ik snel te vinden. Binnen 10 minuten had ik de reservering staan. Zonder goede website had het restaurant twee klanten minder gehad die avond. Zo simpel kan het zijn. Een website is voor iedereen nodig!

Maar voor de verkoop, moeten klanten in je zaak zijn

Een restaurant verkoopt z’n aanbod niet online, evenmin als een kapper of een kroeg. Daarvoor moet de klant toch even langskomen en liefst vaker. Hier een aantal tips:

    • Een flyer achter de ruitenwissers plaatsen. Vervelend, maar effectief!
    • Een knipkaart maken voor een kapsalon. Bij elke knipbeurt krijg je een knipje. Als de kaart vol is ontvang je een gratis knipbeurt.
    • Laatst zag ik bij een eetcafé een flyer op de bar staan met een waardebon. Tegen inlevering krijg je 10% korting op een lunch voor 2 personen. 

Dit zijn maar een paar offline manieren om je boodschap de wereld in te krijgen. Er zijn er natuurlijk veel meer.

2.    Je hebt een traditioneel bedrijf

Laatst hebben wij voor een groothandel voor souvenirs een productcatalogus gemaakt. Met welgeteld 1259 artikelen. Dit bedrijf hanteert een werkwijze die ze al sinds 1955 voeren. Hun klanten zijn kleine souvenirwinkels door het hele land. Deze winkeliers verwachten dat de vertegenwoordiger elk jaar langskomt met nieuwe items én een nieuwe catalogus. Als zij zouden overstappen naar een online strategie dan zou ze dit op termijn waarschijnlijk ook handel opleveren. Maar de schakel naar online is –te- groot en het is een bijzondere markt waar met praten het geld wordt verdiend.

 Dus online is nodig maar je zal offline moeten blijven communiceren om het binnen deze handel te redden.

3.    Je bent net begonnen

Veel marketing- en reclamebureaus zullen je vertellen dat je gelijk 60% van je marketingbudget in de nieuwe website moet steken. Daar zit echter een groot probleem voor starters: je bent niet gelijk goed vindbaar. Google zoekresultaten zijn erg belangrijk en kom je niet op de eerste pagina op de voor jouw belangrijke woorden dan ben je eigenlijk nergens. Op pagina twee tel je niet mee…  Waar blijf je dan met je mooie website?

Gelukkig biedt offlinemarketing nog tal van mogelijkheden. Spandoeken, visitekaartjes, flyers, posters, folders en zelfs catalogussen zijn goedkoper dan een website die gelijk op de eerste pagina van Googles zoekresultaten staat. Deel ze uit op de juiste plekken en je hebt helemaal waar voor je geld!

Vaak is dat de snelste manier om je nieuwe product, evenement of dienst in de picture te krijgen.

Flyers en folders, of toch online?

Welke manier van adverteren is voor jouw bedrijf en jouw producten en diensten de beste optie? Doe onderzoek of laat je adviseren.

Wil je een flyer of folder ontwerpen of toch online? Neem contact op met Basisreclame. Samen kijken we wat voor jou de beste oplossing is en het meeste rendement op zal leveren.

Neem contact op met Basisreclame via 038 – 7850 516 of info@basisreclame.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

UA-29412531-1