5 redenen waarom je (nog steeds) zou moeten adverteren op Facebook

Als ondernemer of marketeer van een MKB-bedrijf is het lastig om tegenwoordig nog de bomen door het bos te zien met alle mogelijkheden van online en offline marketing. Bloggen, email marketing, zoekmachine marketing, flyeren, advertenties in de krant, koude acquisitie, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Je zal een keuze moeten maken, want de meesten van ons kunnen niet alles tegelijk. Ook als je dat wel probeert, je kunt niet de volledige focus op al die opties tegelijkertijd hebben. De resultaten zullen tegenvallen.

Dat gezegd hebbende is er natuurlijk vandaag de dag een dominerende samenleving: Sociale media. We weten dit omdat we allemaal (ik in ieder geval wel) meerdere keren per dag de nieuwsoverzichten van Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn bekijken. Je klanten doen dit dus ook.

Dit wil niet zeggen dat je het gehele marketingbudget daarom maar in sociale media moet pompen maar er is één platform dat eigenlijk geen enkele ondernemer kan negeren: Facebook.
Twijfel je? Lees hier waarom ook jij zou moeten adverteren op Facebook.

#1 Je publiek zit op Facebook

Facebook heeft een gebruikersaantal van 1,49 miljard leden wereldwijd (9,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland) en 22 miljard klikken op advertenties per jaar. Facebook brengt adverteermogelijkheid aan de zakelijke wereld die er sinds de uitvinding van de zoekmachnies niet meer is geweest. Dus je kunt wel aannemen dat jouw klanten ook op Facebook zitten. Het is alleen de kunst om ze te vinden (daar kom ik bij reden # 3 op terug). Twijfel je daaraan lees dan die getallen nog maar een keer want die spreken boekdelen.

#2 Facebook-advertenties zijn goedkoop

Facebook is niet gratis. Maar de reden dat je moet adverteren op Facebook is dat je bedrijvenpagina tegenwoordig nog amper in de nieuwsoverzichten van je fans is te zien. Dramatische resultaten als je weer eens een post op Facebook zet. 1 of 2 likes, van je liefje en je collega omdat je de post ook op je privépagina hebt gedeeld. Nee het is duidelijk dat Facebook voor de adverteermarkt heeft gekozen. Het nieuwe algoritme van Facebook heeft de organische (lees: gratis) nieuwsupdates naar een diepe donkere hoek van de database verstoten. Waar de zon niet schijnt.

facebook-adverteren

Maar Facebook compenseert dit door een zeer aantrekkelijk aanbod te doen voor adverteerders. Om een voorbeeld te geven: Mijn vrouw heeft voor € 5 per dag, 200 bezoekers naar haar site gekregen (ze verkoopt zelfgemaakte schilderijen van stads- en dorpsgezichten). Ze verkocht 3 schilderijen en tientallen prints. Ze heeft haar investering er lang en breed uit gehaald. We stonden versteld! (Moet gezegd, ze kan aardig schilderen).

Als je aan een klein budget gebonden zit, zorg dan dat je een maximaal te besteden bedrag per dag instelt.  Dan zal je nooit teveel besteden.

Het is niet zozeer de vraag wat adverteren op Facebook kost, maar meer hoe ver je met je beschikbare budget wilt gaan. Als je een simpele strategie volgt en de focus vasthoudt is het een zeer kosten-efficiënt platform.

Check het overzichtje hieronder van de Amerikaan Brian Carter maar eens. Je ziet de verschillende kosten per adverteermogelijkheid (online en offline) voor het bereiken van 1000 mensen. Facebook kost verreweg het minst.

facebook-adverteren

Als je € 1,- per dag aan Facebook ads besteedt, word je gezien door 4000 mensen die je anders niet gezien zouden hebben. Als € 30,- per maand teveel is, dan hoef je niet te twijfelen aan adverteren op Facebook maar of je überhaupt zou moeten ondernemen!

#3 Doelgroep segmentatie (targeting) mogelijkheden van Facebook zijn exceptioneel!

Naast de vele verschillende types ads die je kunt inzetten, zoals video ads, zijn de mogelijkheden waarmee je een doelgroep kan bereiken ongelofelijk. Je kan letterlijk President Trump of Minister-President Rutte targeten. Dat kan via demografie (gebieden), interesses, connecties, leeftijd, geslacht, taal, locaties waar ze ingecheckt hebben en ga zo maar door. Je kunt deze ‘groepen’ over elkaar leggen om zo alle eventuele dubieuze, er-niet-toe-doende klikkers eruit te filteren.

facebook-adverteren

#4: Facebook is erg effectief voor het “‘over de drempel tillen” van leads naar je verkoopkanaal

Nog steeds twijfels? Probeer de remarketing van Facebook via een aangepaste doelgroep. Dit is de stille kracht van Facebook ads. Remarketing werkt heel goed want als je mensen target die al eens op je site zijn geweest (bijvoorbeeld op je contactpagina) maar toen niet doorpakten, geef je ze nu een tweede kans om toch contact op te nemen. Het is ook niet gek dat de hoogste ROI (Return Of Investment) behaald wordt met remarketing.

Als je betaalde zoekadvertenties hebt geplaatst (bijvoorbeeld Google Adwords) dan kun je betaalde bezoekers van je site die niet geconverteerd hebben via remarketing nog een extra duwtje in de rug geven. Facebook geeft je een tweede kans!

#5: Facebook helpt je om gemakkelijk potentiële klanten te vinden

Als je eenmaal de (doel)groep mensen hebt gevonden die als een malle op jouw ads reageren, kun je die groep clonen. Dit noemen ze een look-a-like doelgroep of een vergelijkbare doelgroep. Facebook gebruikt jouw aangepaste doelgroep om nieuwe mensen te vinden die lijken op die uit jouw doelgroep en daarom zeer waarschijnlijk net zo geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

Een vergelijkbare doelgroep kan ook gebouwd worden met behulp van een conversiepixel (een stukje script op je site van bijv. Google Adwords), je emaillijst, bezoekers van je website, van een mobiele app of zelfs van fans van je Facebookpagina.

Je kunt de doelgroep ook verder uitdiepen om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van je ideale klant.

Met deze aanpak hoef je je doelgroep niet meer te raden. Je hoeft niet aan duizend mensen je advertentie te laten zien als je weet dat er maar honderd mensen in geïnteresseerd zijn. Vanzelfsprekend bespaart dit je enorme kosten. De kliks op je advertentie hebben een hogere conversieratio wanneer alleen geïnteresseerden hem zien.

Wil jij de concurrentie bijhouden (of inhalen!) volg ons advies op en spring op de Facebook-wagon, het zal je niet tegenvallen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

UA-29412531-1